Torsdag den 5 december 2024 kl. 15:00-15:45
Tredje webbinariet i Drömmen om det godas webbinarieserie ”En ny vardag"
Möt rektor Susanna Aalto och ta del av hennes tankar om ledarskap. Hennes inre motivation är att vara med och bidra till att samhället blir en än bättre plats att leva på. Vi kommer att prata om vikten av att känna meningsfullhet och att vara hållbar i sin roll som rektor. Susanna berättar om hon lever sin vision att både barn och medarbetare ska må bra själva och känna empati och ödmjukhet till varandra. Hur leder hon, konkret, sina verksamheter så att de präglas av lugn och ro i grupperna? Hur får man stora som små att känna inre balans, ta konflikter på ett bra sätt och att vardagen innefattar minimalt med stress?
Medverkande
Susanna Aalto, rektor.
Susanna är i grunden förskollärare och utbildad Montessorilärare. År 2006 blev hon rektor och sedan 2014 har hon arbetat som rektor i Norrköpings kommun, nu på förskolorna Fröbelgården, Järnvägen, Nektarinen och Tuppen. Hösten 2024 certifierades tre av dessa i Drömmen om det godas metod. Den fjärde kan bli certifierad när fler pedagoger har utbildat sig på den enheten och verksamheten där integrerat metoden under ett år.
Moderator: Ann Nilsson Ahnstedt, verksamhetsansvarig Drömmen om det goda
Detta webbinarium är 45 min.
Eventet är kostnadsfritt
Varmt välkommen!
Drömmen om det goda
Om - En ny vardag!
Under hösten har Drömmen om det goda en serie webbinarium som vi hoppas skall inspirera dig som personal och skolledning att få en vardag som präglas av välmående, lugn och ro och vänlighet - för både stora och små i skolvärlden, förskola, grundskola, gymnasium.
Vi kallar serien En ny vardag. Vi berättar om enkla evidensbaserade metoder och verktyg som ger värdefulla effekter för studie- och arbetsro för barn/elever, lärare och skolledning.
----
Drömmen om det goda är en religiöst och politiskt obunden ideell organisation som förmedlar praktisk kunskap om hur varje person kan skapa lugn och ro.
Vi vänder oss främst till pedagoger, barn och unga i skolan för att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa.
Forskning och beprövad erfarenhet har visat att vår metod leder till minskad stress och oro, ökad studiero och koncentration samt förbättrad arbetsmiljö i förskola och skola.