Torsdag den 7 november 2024 kl. 15:00-16:00
Andra webbinariet i Drömmen om det godas webbinarieserie ”En ny vardag"
Rektorer, gymnasielärare och elevhälsa har stora möjligheter att förbättra skolans arbetsmiljö och att arbeta preventivt för att öka psykisk hälsa, förbättra studieron och studieresultaten. Många som arbetar i gymnasieskolan känner inte till de metoder och verktyg som är tillgängliga och beprövade sedan 30 år för att implementera barnkonventionen och skollagens krav på trygghet och studiero i praktiken och leva värdegrundsuppdraget. Sverige var ett av de första länderna i världen att införa avslappning (spänningsreglering och mental träning) på skolschemat.
Medverkande
Peter Achaladaya Milton, lärare historia, religionskunskap, filosofi och mental träning Didaktus gymnasium/Praktiska gymnasiet, Liljeholmen, Stockholm
Ylva Ramsell, tidigare lärare i idrott och mental träning, Rudbecks gymnasium, Sollentuna
Hans Kernell, specialpedagog Torsta gymnasium och tidigare gymnasielärare samhällskunskap och mental träning Jämtlands gymnasium, Östersund, Palmcrantzskolan, Östersund, samt Hjalmar Strömerskolan, Strömsund.
Moderator är Anna Lundstedt, utbildningsledare på Drömmen om det goda.
Detta webbinarium är 60 min.
Varmt välkommen
Drömmen om det goda
Eventet är kostnadsfritt
Om - En ny vardag!
Under hösten har Drömmen om det goda en serie webbinarium som vi hoppas skall inspirera dig som personal och skolledning att få en vardag som präglas av välmående, lugn och ro och vänlighet - för både stora och små i skolvärlden, förskola, grundskola, gymnasium.
Vi kallar serien En ny vardag. Vi berättar om enkla evidensbaserade metoder och verktyg som ger värdefulla effekter för studie- och arbetsro för barn/elever, lärare och skolledning.
----
Drömmen om det goda är en religiöst och politiskt obunden ideell organisation som förmedlar praktisk kunskap om hur varje person kan skapa lugn och ro.
Vi vänder oss främst till pedagoger, barn och unga i skolan för att främja psykisk hälsa och förebygga psykisk ohälsa.
Forskning och beprövad erfarenhet har visat att vår metod leder till minskad stress och oro, ökad studiero och koncentration samt förbättrad arbetsmiljö i förskola och skola.